sobota, 7 grudnia 2013

Barszcz ukraiński

Barszcz ukraiński to słodko-kwaśna zupa pełna warzyw. Dzięki dodatkowi fasoli jest bardzo sycąca i szczególnie polecana na zimne dni takie jak dziś.
Kiedyś barszczyk ukraiński znałam jako niezbyt smaczną zupę z mrożonki. Postanowiłam spróbować jak będzie smakować w wersji domowej, jednak trochę zniechęcała mnie bardzo długa lista składników. Byłam przekonana, że zupa jest bardzo pracochłonna, a ja lubię szybkie gotowanie. Nie było tak źle jak sądziłam, w gotowanie trwa ok. 25 minut, a zupa okazała się przepyszna!. I kiedy przychodzi mi na nią ochota, a nie mam gotowanej fasoli, to używam fasoli z puszki, gdy nie mam kwasu z buraków, to używam koncentratu barszczu. 
Kto jeszcze nie próbował barszczu ukraińskiego, niech ugotuję go choć raz. Każdy, kto spróbował zupy wg tego przepisu, bardzo ją chwalił.




Składniki:
  • 3 ziemniaki
  • 2 marchewki
  • 2 małe buraczki
  • 1 duża pietruszka
  • kawałek selera
  • 1/3 pora 
  • 1 szklanka ugotowanej białej fasoli lub puszka fasoli
  • 1 garść drobno pokrojonej białej kapusty
  • 1/2 garści pokrojonej kapusty kiszonej
  • 2 liście laurowe
  • 5 ziarenek ziela angielskiego
  • 1 - 2 łyżki oleju
  • 1 litr mocnego bulionu wołowego
  • 1 łyżka cukru trzcinowego
  • 1 łyżka koncentratu pomidorowego
  • 2 szklanki kwasu z buraków lub kilka łyżek koncentratu barszczu czerwonego
  • 2 ząbki czosnku
  • woda
  • sól, pieprz do smaku
  • 2-3 łyżki śmietany do zupy
  • kilka gałązek natki pietruszki
  • kilka gałązek kopru
  • gęsta śmietana do dekoracji

Przygotowanie:

  • Warzywa pokroić w kostkę, kapustę kiszoną poszatkować, przesmażyć na oleju w garnku, w którym będzie gotowana zupa.
  • Pod koniec smażenia dodać koncentrat pomidorowy, smażyć jeszcze 1 minutę.
  • Dolać wodę w ilości takiej, aby zakryła warzywa, posolić, dodać liście laurowe i ziele angielskie.
  • Warzywa gotować do miękkości pod przykryciem.
  • Następnie do ugotowanych warzyw, dodać bulion wołowy, ugotowaną fasolę, kwas z buraków, cukier. Gotować jeszcze 10 minut.
  • Po tym czasie należy zupę przyprawić solą i pieprzem
  • Dodać w całości gałązki natki pietruszki i kopru i lekko zmiażdżone ząbki czosnku (te produkty mają nadać smak i zapach, należy je wyjąć z garnka przed podaniem zupy).
  • Dodać śmietanę, gotować jeszcze 2 minuty. Następnie wyłączyć gaz i pozostawić zupę na 15 minut, aby wszystkie produkty oddały smak.

Podając barszcz, dekorować go kleksem gęstej śmietany.


Smacznego


1 komentarz:

  1. Uwielbiam barszcz ukraiński :)
    pozdrawiam i zapraszam do siebie przyprawzyciekolorami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń