sobota, 2 listopada 2013

Zupa jarzynowa z quinoa i wodorostami

Nie będę opisywać zalet quinoa i wodorostów morskich, bo internet jest pełen takich informacji. Z tymi składnikami zetknęłam się przy okazji lektury książek dotyczący gotowania wg 5 przemian. Pomysł na jedzenie kasz pod różną postacią nie wydawał mi się dziwny, co innego wodorosty. Postanowiłam sprawdzić jak to smakuje i .... od dawna na śniadanie jem takie zupy jak dziś prezentowana. Śniadanie jem o piątej rano i bez ciepłej, lekkostrawnej zupy trudno mi było zacząć dzień. Przez lata jadałam na śniadanie kanapkę i piłam dużą kawę. Jadąc do pracy miałam wrażenie, że mam w żołądku worek kamieni ;)
Od kiedy spróbowałam jedzenia ciepłych śniadań, na bazie kasz takie problemy mnie nie dotyczą (to brzmi jak jakiś slogan reklamowy ;))).
Serdecznie polecam, aby wypróbować zamianę śniadaniowego menu. Może nie należy jeść na początek zupy z wodorostami, gdyż mają ,,szczególny" smak, ale jarzynowa z kaszą powinna zasmakować każdemu.
Postaram się zamieszczać na moim blogu conajmniej raz w tygodniu jakąś propozycję na ciepłe śniadanie wg 5 przemian. 
Gotując wg 5 przemian najczęściej inspiruję się pomysłami zaczerpniętymi z książek p. Bożeny Żak-Cyran, niezaprzeczalnego autorytetu w dziedzinie dietoterapii opartej na zasadach makrobiotyki oraz medycyny chińskiej.


SKŁADNIKI w kolejności ich dodawania:

Ogień: 
  • 1,5 l wrzącej wody
  • liść laurowy
  • 5 łyżek quinoa

Ziemia:
  • 2 marchewki
  • 1 pietruszka
  • 2 łyżki kaszy jaglanej
  • 1 łyżka masła klarowanego lub oleju kokosowego (wersja bez laktozy)
  • olej lniany (po ugotowaniu zupy)

Metal:
  • kilka brukselek
  • kawałek kalafiora
  • kawałek pora
  • kawałek selera
  • imbir - 3 plasterki

Woda:
  • sól ew. sos tamari (łagodna odmiana sosu sojowego)
  • wodorosty wakame
Przygotowanie:
  • Warzywa obrać i pokroić. Składniki dodawać zgodnie z podaną wyżej kolejnością od przemiany ognia aż do przemiany wody. Po dodaniu składników z jednej z przemian zamieszać zupę i odczekać ok. 3 minuty przed dodaniem składników z kolejnej przemiany.
  • Gotowanie zupy trwa ok. 20 minut. 
  • Wodorosty dodaję do zupy dopiero na talerzu, błyskawicznie rozwijają się w długie wstążki. 
  • Do gorącej zupy dodaję również łyżeczkę oleju lnianego - porcja  na jeden talerz.
  • Ważne jest aby nie gotować wodorostów i oleju lnianego, ponieważ gotowanie częściowo niszczy cenne składniki tych produktów.
Smacznego

3 komentarze:

  1. komosa i wodorosty.. egzotycznie i smacznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo mnie zaciekawiłaś tym przepisem! to musi być pyszna i pożywna zupa :)
    dziękuję za udział w akcji!

    OdpowiedzUsuń
  3. Zrobilam dzis te zupe. Wszystkich skladnikow nie mialam (wodorosty i olej lniany). Ale za to dolozylam koperku, ktory uwielbiam. Zupa smaczna. Teraz pozostaje mi tylko kupic wodorosty i do nastepnego gotowania....

    OdpowiedzUsuń