sobota, 28 czerwca 2014

Sałatka z pieczonych buraczków

Niedawno układałam menu na ważną uroczystość rodzinną. Chciałam podać kilka lubianych, tradycyjnych potraw jednak w nieco innej odsłonie. Moja rodzina bardzo lubi buraczki jako dodatek do mięs i tym razem nie mogło ich zabraknąć. 
Rozpoczęłam od upieczenia młodych, ale już bardzo dorodnych buraczków. Pieczenie uwydatniło słodycz buraków i pozwoliło zachować jędrność warzyw. Aby buraczki pięknie się prezentowały nie ścierałam ich na tarce, tylko pokroiłam w kostkę. Sałatkę doprawiłam dosyć śmiało octem balsamicznym, dosłodziłam syropem z agawy i nie żałowałam czosnku. 
Efekt tych eksperymentów okazał się zaskakująco dobry, smakowało małym i dużym konsumentom.
Jeśli nie lubicie mdłych, utartych na papkę i rozgotowanych buraczków, to ta charakterna kwaśno-słodka sałatka będzie Wam smakować.



Składniki:
  • 4 buraki (młode, duże o łącznej wadze 550 g)
  • 3 łyżki octu balsamicznego
  • 1,5 łyżki syropu z agawy lub płynnego miodu
  • 1 łyżka oliwy z oliwek
  • 2-3 duże ząbki czosnku
  • sól do smaku
  • kilka gałązek koperku
Przygotowanie:
  • Buraki umyć, przekroić na pół, ułożyć w naczyniu do pieczenia.
  • Do naczynia nalać 1-2 szklanki wody, tyle aby pokryła całe dno. Nakryć naczynie folią aluminiową i piec 1,5 godziny w piekarniku nagrzanym do temperatury 200 stopni.
  • Jeśli w czasie pieczenia woda z dna naczynia odparuje, należy ją uzupełnić.
  • Buraczki należy piec do uzyskania miękkości tzn do momentu, gdy można swobodnie wbić w buraczki patyk do szaszłyków.
  • Upieczone buraczki pozostawić do wystudzenia.
  • Zimne buraczki obrać ze skóry, pokroić w niewielką kosteczkę i posolić.
  • Z płynnych składników przygotować zalewę i dodać pokrojony bardzo drobno czosnek.
  • Zalewę i czosnek wymieszać z buraczkami. 
  • Sałatkę odstawić na kilka godzin do lodówki, a najlepiej na dobę.
  • Sałatkę podawać posypaną pokrojonym koperkiem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz