piątek, 5 grudnia 2014

Chleb. Domowa piekarnia. Piotr Kucharski

Mówi się, że najbardziej uniwersalnymi prezentami świątecznymi są skarpetki i książki. O ile te pierwsze są mi obojętne, to książki są najwspanialszymi prezentami. Jeśli są to książki kucharskie to jestem szczęśliwa jak dziecko, które dostało wymarzony prezent. Szczerze mówiąc, to jestem uzależniona od książek i nie mam żadnych oporów przed wydaniem na nie ostatnich pieniędzy. W ramach samodoskonalenia i panowania nad tym nałogiem wyznaczyłam sobie limit jednych zakupów miesięcznie. Zakupy przez internet pozwalają oszczędzić czas, a w moim przypadku i pieniądze, wtedy ograniczam się do 2-3 książek;) Gdy odwiedzam księgarnię, to nie mam mowy o rozsądku, ten zapach nowiutkich książek, szelest przewracanych kartek. Ręce mi drżą, dostaję oczopląsu i nie ma możliwości, żebym nie kupiła jakiejś książki. Jak na moje nieszczęście zawsze, ale to zawsze naprzeciw wejścia do sklepu wystawione są książki kucharskie i w tym miejscu mąż mnie porzuca i wiadomo, że za 40 minut wciąż tam będę stała. Przeglądam wszystkie wystawione tytuły i zastanawiam się, bez której książki nie wyjdę skąd i już!
Tym razem limit zakupów miałam wyczerpany na ten miesiąc, więc weszłam do księgarni ,,tylko pooglądać". Przejrzałam kilka nowości i najbardziej zachwyciła mnie książka o domowym wypieku chleba autorstwa Piotra Kucharskiego, mąż się ulitował i kupił.




Kiedyś polskie książki kucharskie mimo dobrej treści, odstraszały słabymi zdjęciami i ubogą szatą graficzną. Książka Chleb. Domowa piekarnia Piotra Kucharskiego jest wydana na światowym poziomie, starannie oprawiona, zawiera doskonałe zdjęcia, w tym zdjęcia instruktażowe, przepisy są bardzo przejrzyście opisane. 
Autora książki znałam dotąd jako nietuzinkowego kucharza, a tą książką pokazał również, że ma dużą wiedzę piekarską. Jak się okazało pochodzi z rodziny piekarzy i może dlatego tak ciekawie i ciepło pisze o swojej miłości do chleba.
Książka ta jest tak napisana, że osoby zaawansowane w pieczeniu chleba znajdą tu mnóstwo inspirujących przepisów a czytelników, którzy dotąd nie piekli chleba, poprowadzi w prosty sposób do sukcesów piekarniczych. 
We Wstępie poznacie piekarskie korzenie Piotra Kucharskiego.
Rozdział I - Teoria, zapoznaje czytelnika, z terminologią piekarską, rodzajami i typami mąk, sprzętem piekarniczym.
Rozdział II - Zakwas i pieczywo na zakwasie (mój ulubiony;), tu autor odczaruje mit o skomplikowanej hodowli domowego zakwasu i pokaże proste przepisy na chleby na zakwasie, głownie żytnie.
Rozdział III - Drożdże i chleby drożdżowe, zawiera przepisy na chleby pszenne i bezglutenowe.
Rozdział IV - Bułki płaskie chleby, w tym rozdziale pokazuje techniki formowania bułek i prezentuje fascynujące pomysły na pieczywo z różnych stron świata.
Rozdział V - Potrawy z chebem i do chleba, znajdziecie w nim pomysły na pasty do chleba, zupy i sałatki z chlebem.

Od kilku dni z wielką przyjemnością przeglądam tę książkę, a jutro w Mojej Sobotniej Piekarni upiekę chleb żytni na zakwasie, jeszcze nie zdecydowałam, który skoro jest tu tyle świetnych przepisów.

1 komentarz:

  1. Bardzo fajnie opisalas książkę, zastanawiałam się nad jej wartością i myślę, że poproszę męża o prezent. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń